W Polsce z kelnerem dogadamy się po angielsku, z recepcjonistą jeszcze po francusku i niemiecku. By zagraniczny porozumiał się z ministrem, potrzebuje pomocy tłumacza. Hiszpania to także dziwny kraj – mają równe drogi.

Lody na plaży w przeliczeniu kosztują 12 złotych. Woda w morzu jest tak przezroczysta, że kiedy płyniesz, widzisz dno. Piasek, a właściwie gruby żwir tak parzy, że nie ustasz kilku sekund. Od Afryki dzieli Hiszpanię kilkanaście kilometrów.

Maroko

Kiedy sprzedawca uliczny Cię zaczepi, nie odstąpi kroku tak długo, aż coś kupisz. O sanepidzie nikt tam nie słyszał. Temperatura 35 stopni, mięso normalnie wrzucone za ladę sklepu. Uliczki Medyny są tak wąskie i kręte, że się w nich pogubisz nie mając przewodnika. Oficjalnie stopień bezrobocia wynosi tam 8%, a nie oficjalnie – dopisz zero na końcu. Jak człowiek ma tam bieżącą wodę w mieszkaniu i prąd, to już się nazywa luksus.

Jeśli kupisz od sprzedawcy na bazarze towar po cenie, jaką on od razu zaproponował, to się piekielnie obrazi, jak byś mu splunął w twarz. Bez bakszyszu nic z mundurowymi nie załatwisz. Łapówki wynoszą tam średnio 5 euro. W rejonie Hiszpanii blisko granicy z Maroko jest tak niebezpiecznie, że policja się boi pojawiać. Jeszcze nie dawno w autobusie z turystami stało dwóch żołnieży z kałachami.

Król tak się troszczy o przyjezdnych, że przydziela im opiekuna, by nie poszli do miejsc, do których nie powinni. W aptekach kupisz niewiele więcej, niż zioła, a na bazarze nigdzie nie znajdziesz szczoteczki ani pasty do zębów. Całkowicie inny świat, namiastka Czarnej Afryki.

O autorze

Michał Toczyski(http://www.scorise.com/) - Założyciel agencji marketingu internetowego Scorise, a obecnie prezes zarządu. Jest odpowiedzialny za zarządzanie jej rozwojem, jakością wypracowywanych rozwiązań i kontakt z kluczowymi Klientami agencji. W biznesie od 2008 roku, kiedy to uruchomił firmę w branży szkoleń biznesowych (Sukces PRO) współpracując z 55 trenerami z różnych obszarów. Na bazie doświadczenia zdobytego przy promocji licznych usług szkoleniowych w 2010 roku zaczął prowadzić agencję marketingową Platinum Group, która w 2012 roku uległa rebrandingowi na Scorise (czyli „wzrost wyników”). Z wykształcenia i zamiłowania ekonomista. Napisał ponad 450 artykułów na tematy związane z zarządzaniem marketingiem, przedsiębiorstwem, komunikacją. Perfekcjonista i pragmatyk wierzący, że w marketingu zarówno kreatywne, jak i sprawne i procesowe podejście pozwala tworzyć wyróżniające się rozwiązania przynoszące efekty biznesowe.

Similar Posts

Pozostaw odpowiedź

required*