Rozwiązania najprostsze nieraz okazują się najgorsze. W jaki sposób się uwolnić od tego destrukcyjnego sposobu myślenia i patrzeć całościowo, by podejmować racjonalne i właściwe decyzje?

Dlaczego polityka Polski pozostaje cały czas praktycznie niezmienna bez względu na to, kto stoi u władzy? Ze względu na system, moi drodzy. Im bardziej się na niego naciska, tym większy stanowi opór. Narzędzie to w dobrych rękach pozwoli zbudować wielką organizację. U kogo innego natomiast będzie tylko hamowało rozwój i spowalniało proces podejmowania decyzji.

Myślenie systemowe pomoże Ci dokonywać właściwych wyborów. Dzięki niemu nakreślisz plan działania, przewidzisz potencjalne przeciwności i im zaradzisz. Dostrzeżesz długofalowe skutki Swojej pracy.

Spójrz na taki przykład. Wały ziemne stanowią proste, nieskomplikowane rozwiązanie problemu obrony przed powodzią. Powodują one jednak spiętrzenie wody, przez co wylewa ona w innych miejscowościach. Wszystko dookoła nas to system naczyń połączonych. Dopóki nie zaczniemy myśleć perspektywicznie uwzględniając różne zależności, dopóty mogą pojawiać się komplikacje, które mogliśmy przecież przewidzieć…

Na początku lat 60-tych władze radzieckie postanowiły zwiększyć powierzchnię pól uprawnych na pustynnych polach. Poprowadzono kanały z rzek Syr Darii i Amu Darii zasilających wcześniej Jezioro Aralskie. Zbiornik wodny zmniejszył się ponad dwukrotnie, a zawartość soli (tak, była obecna) wzrosła. Fauna jeziorna wyginęła. Wiatr nadal przenosi na gleby osady z wysuszonego dna. Zawierają one trujące substancje chemiczne. Zwiększyła się zachorowalność na raka, anemię oraz choroby układu oddechowego wśród mieszkańców.

Doprowadził do tego brak wyobraźni rządzących. Jedna przyczyna może wywoływać co najmniej kilka skutków, które wzajemnie ze sobą oddziaływują.

Chcąc zmniejszyć korki na ulicach wystarczy zbudować nową drogę. Czy aby na pewno?

Wyobraź Sobie, że możesz spokojnie przejechać świeżo poprowadzoną trasą. Inni mieszkańcy także się do niej przekonują i coraz częściej z niej korzystają. Zamiast kupować niektóre drobiazgi w pobliskim sklepie, jeżdżą tą drogą, bo jest blisko. Częściej zdarza im się wyskoczyć na miasto, rzadziej korzystają z komunikacji miejskiej, przez co mniej pieniędzy wpływa do budżetu na remonty uliczne i nowe inwestycje.

Podobnie dzieje się w naszych firmach. Klient źle wypowiada się na forum o marce. Co robimy? Usuwamy jego komentarz! Później człowiek skarży się, że panuje cenzura i pracownicy danej organizacji go nie słuchają. Robi czarny pijar i kiedyś trzeba stawić temu czoło.

Czym jest osobowość marki? To nie tylko jej zalety i dobre strony, ale całokształt brandu. Dopuszczajmy negatywne komenatarze i przeciwdziałajmy ich pojawieniu się w przyszłości. Myśląc systemowo umiemy zaplanować różne sytuacje awaryjne i się do nich wcześniej przygotować.

Na tym polega także zarządzanie kryzysowe. Wywołujemy sztucznie trudną sytuację w przedsiębiorstwie, by zobaczyć, na których pracowników możemy liczyć i jak zachowają się w nagłej chwili zagrożenia. Z tego wyciągamy wnioski, modyfikujemy strategię i system działania firmy.

Dlatego zadawajmy sobie i innym pytania, co się stanie w danej sytuacji? Jak zareagujemy? Jak klienci zachowają się po wprowadzeniu tego produktu? Jak rynek odbierza wycofanie towaru albo zastąpienie go innym? Uzyskamy w ten sposób informacje, w jaki sposób bezboleśnie przeprowadzić daną operację. Patrzmy szeroko na różne przyczyny i skutki naszych działań. Planujmy świadomie.

Mam bardzo ważne ogłoszenie. Organizujemy spotkanie z Robertem Gwiazdowskim, ekonomistą, publicystą, byłym przewodniczącym rady naczelnej ZUSu, doktorem nauk prawnych. Serdecznie chciałem Cię zaprosić, bowiem naprawdę warto przyjść, poznać człowieka i wiele się od niego dowiedzieć. Opowie o tym, jakie bariery przed Tobą stawia państwo, konkurencja, rynek i w jaki sposób je przezwyciężyć. Warto.

O autorze

Michał Toczyski(http://www.scorise.com/) - Założyciel agencji marketingu internetowego Scorise, a obecnie prezes zarządu. Jest odpowiedzialny za zarządzanie jej rozwojem, jakością wypracowywanych rozwiązań i kontakt z kluczowymi Klientami agencji. W biznesie od 2008 roku, kiedy to uruchomił firmę w branży szkoleń biznesowych (Sukces PRO) współpracując z 55 trenerami z różnych obszarów. Na bazie doświadczenia zdobytego przy promocji licznych usług szkoleniowych w 2010 roku zaczął prowadzić agencję marketingową Platinum Group, która w 2012 roku uległa rebrandingowi na Scorise (czyli „wzrost wyników”). Z wykształcenia i zamiłowania ekonomista. Napisał ponad 450 artykułów na tematy związane z zarządzaniem marketingiem, przedsiębiorstwem, komunikacją. Perfekcjonista i pragmatyk wierzący, że w marketingu zarówno kreatywne, jak i sprawne i procesowe podejście pozwala tworzyć wyróżniające się rozwiązania przynoszące efekty biznesowe.

Similar Posts

5 comments

Pingback: Afirmatio.pl