Temat przywództwa staje się coraz bardziej popularny. Chcemy uważać się za liderów. Idealizujemy samych siebie. Jak pokazują badania, większość z nas uważa się za lepszych od tak zwanego ogółu społeczeństwa.

Prowadziłem pewną ankietę, która pokazała, że 43% pytanych uważało się za osoby przywódcze. Kiedy powtórzyliśmy badanie w wersji elektronicznej (1000 uczestników), odsetek ten spadł do 20%. Czyżby w kontakcie bezpośrednim ankietowani chcieli się popisać i dlatego odpowiedzieli inaczej? Nie jest to wykluczone.

W temacie: Jak przygotować strategię? | Spotkanie: Jan Fijor | Spotkanie: Robert Gwiazdowski

Zmierzam jednak do czegoś innego. W tej pogoni za sukcesem niektórzy z nas stawiają w większym stopniu na wizerunek i wygląd, niż na elementarną wiedzę i umiejętności. Nie chodzi przecież o to, by przewodzić, jeśli nie potrafisz doprowadzić zespołu do sukcesu. Ludzi można zmanipulować, zachęcić charyzmą do przyłączenia się do projektu. Co z tego, jeśli będzie to budowane nie na skale, tylko na piasku, bez potężnego zaplecza merytorycznego przywódcy?

Sama umiejętność delegowania zadań, znajomość języka perswazji, przekonywanie do siebie ludzi to za mało. Liczy się głównie jeszcze Twoja wiedza merytoryczna. Wyjątkiem od tej reguły jest polityka… ale nie biznes.

Organizowałem różne szkolenia i widzę, jak chętnie uczestnicy przychodzą na spotkania pod tytułem „sukces w biznesie”, „przywództwo w biznesie”, „sukces w sprzedaży”, „kariera menedżera” i tak dalej. Gdy jednak warsztat o tej samej wartości nazwę „odpowiedzialność w zarządzaniu”, to mogę się liczyć z 10 razy mniejszą frekwencją. Młodzi przedsiębiorcy dają się tak zmanipulować!

„O odpowiedzialności wiem już wszystko! Czego mnie może nauczyć?”, „Znowu jakiś teoretyczny wykład, pewnie nie będzie szczególnie interesujący”… Czy takie myśli Ci przebiegły przez głowę?

A przecież prawie każda książka o marketingu mówi o przewadze konkurencyjnej! Twoi konkurenci nie posiadają tej wiedzy tylko dlatego, że z zewnątrz wygląda nudno. Dlatego Ty możesz ten fakt wykorzystać! Wiesz coś, o czym większość rywali nie ma absolutnie żadnego pojęcia.

Warto poznawać te informacje, do których Twojej konkurencji nie chce się sięgnąć. Warto się rozwijać, bo tylko w ten sposób lider jest w stanie nadążyć za ciągle zmieniającym się światem. Najlepsi przywódcy sami wprowadzają te zmiany w życie i każą swoim rywalom biec za nimi. To te firmy wyznaczają nowe trendy na rynku. Chciało im się stworzyć sensowną strategię marketingową, podczas, gdy ok. 80-90% przedsiębiorców przyznało, że nie korzystają ani z biznesplanu, ani systemu czy tym bardziej strategii.

Jedni używają ciągle z tych samych metod, dopóki będą działać – i dobrze! Inni skaczą z kwiatka na kwiatek losowo sprawdzając poszczególne taktyki i techniki marketingowe.

Ale tylko liderzy branż korzystają z doskonale przygotowanej i ciągle aktualnej strategii, która pozwala im się utrzymać na powierzchni i obronić przed konkurencją.

Jak przygotować taką strategię? Kilka wskazówek:

Po pierwsze: opracuj misję firmy. Dlaczego Twoje przedsiębiorstwo istnieje? Jaki stawiasz sobie, że tak powiem, wyższy, społeczny cel? Co dostarczasz i co umożliwiasz?

Po drugie: segmentacja klientów. Do jakich grup docelowych kierujesz Swoją ofertę? Dzisiaj często jeden niszowy target to za mało, firma działa wtedy nieefektywnie. Dlatego opracowujesz różne propozycje do różnych rodzają – czyli segmentów – klientów.

Po trzecie: Silne i słabe strony przedsięwzięcia, szanse i zagrożenia ze strony rynku, czyli analiza SWOT.

Po czwarte: zautomatyzuj procesy w przedsiębiorstwie. Co i jak możesz oddelegować innym? W jaki sposób ich przeszkolisz? Kto zajmie Twoje miejsce na wypadek choroby?

Po piąte: Analiza finasowa. Czyli zdrowe, świeże podejście do analizy przychodów i rozchodów. Po prostu warto każdą złotówkę przeliczyć w excelu, jakie kampanie marketingowe i sposoby dystrybucji będą się najlepiej opłacać.

Po szóste: Zarządzanie sytuacją kryzysową, czyli tak zwane plany awaryjne na wypadek kryzysu.

Po siódme: produkt bądź usługa. Czy towar jest innowacyjny, lepszy od konkurencyjnego, chętniej wybierany?

Po ósme: model sprzedaży i kanał dystrybucji. Logistyka.

Po dziewiąte: strategia marketingowa i promocyjna. Analiza zapotrzebowania. Jak zmienia się rynek na przestrzeni lat? Jak zmienia się popyt zależnie od miesiąca, a nawet pory dnia?

Po dziesiąte: jakie błędy robi Twoja konkurencja? Co odstrasza Twoich klientów od firmy rywala?

Po jedenaste: jak szybko konkurencja dostosowuje się do zmiany trendów na rynku?

Po dwunaste: strategia cenowa. Czy produkujesz produkty luksusowe, tanie, a może dla przecietnego obywatela? Przewidujesz promocje z pewnych szczególnych okazji?

Po trzynaste: doświadczenie zespołu. Z kim współpracujesz? Czy pracownicy cieszą się, że mogą z Tobą pracować? Czy właściwie wykorzystujesz ich umiejętności i doświadczenie?

Po czternaste: jaką firma ma reputację i jak może z niej skorzystać?

Po piętnaste: jakie posiadasz zasoby i jak możesz je efektywniej wykorzystać, czego nie może zrobić konurencja?

Po szesnaste: jak przekazywane są informacje pomiędzy pracownikami? Czy warto wprowadzić systemy zarządzania relacjami (CRM), projektami (PM), zasobami (ERP), wiedzą?

Po siedemnaste: czym firma się wyróżnia na tle konkurencji i jakie ma to znaczenie dla klientów i kontrahentów?

To wybrane pytania z najważniejszych, na które warto, byś udzielił Sobie pisemnej odpowiedzi. Pomogą Ci one ustalić Twoją strategię, co pozwoli Ci planować przyszłość, tworzyć spójną strukturę biznesową i podejmować właściwe decyzje. Być może opracuję dłuższą ich listę. Daj mi znać w komentarzu, co o tym sądzisz.

I jeszcze dwie krótkie informacje. Już we wtorek 8 czerwca o 18:00 w Warszawie odbędzie się spotkanie z Janem Fijorem, autorem kilku książek i właścicielem wydawnictwa biznesowego Fijorr Publishing. Wykład kierujemy do przedsiębiorców, menedżerów, negocjatorów, trenerów, handlowców, oni najlepiej na tym skorzystają. Serdecznie zapraszam do rejestracji: Metody skutecznej sprzedaży.

A 29 czerwca proponujemy wystąpienie dra Roberta Gwiazdowskiego (Wikipedia), wybitnego ekonomisty, publicysty, przedsiębiorcy, a dawniej nawet przewodniczącego rady naczelnej ZUSu. Specjalizuje się w tematyce systemu podatkowego i emerytalnego, podkreśla rolę wolnego rynku w gospodarce. Możesz jego nagrania video znaleźć w portalu YouTube. Zgodził się przygotować jeden z trzech tematów, dlatego też wybierz ten, który będzie dla Ciebie najciekawszy: Spotkanie z Robertem Gwiazdowskim.

O autorze

Michał Toczyski(http://www.scorise.com/) - Założyciel agencji marketingu internetowego Scorise, a obecnie prezes zarządu. Jest odpowiedzialny za zarządzanie jej rozwojem, jakością wypracowywanych rozwiązań i kontakt z kluczowymi Klientami agencji. W biznesie od 2008 roku, kiedy to uruchomił firmę w branży szkoleń biznesowych (Sukces PRO) współpracując z 55 trenerami z różnych obszarów. Na bazie doświadczenia zdobytego przy promocji licznych usług szkoleniowych w 2010 roku zaczął prowadzić agencję marketingową Platinum Group, która w 2012 roku uległa rebrandingowi na Scorise (czyli „wzrost wyników”). Z wykształcenia i zamiłowania ekonomista. Napisał ponad 450 artykułów na tematy związane z zarządzaniem marketingiem, przedsiębiorstwem, komunikacją. Perfekcjonista i pragmatyk wierzący, że w marketingu zarówno kreatywne, jak i sprawne i procesowe podejście pozwala tworzyć wyróżniające się rozwiązania przynoszące efekty biznesowe.

Similar Posts

4 comments

Pingback: Afirmatio.pl

Pingback: Afirmatio.pl