Jak usprawnić komunikację i zautomatyzować działania wewnątrz Twojej firmy?

W artykule o myśleniu systemowym pokazałem, że pozornie proste rozwiązania nie zawsze okazują się najskuteczniejsze. Należy nieraz dostrzec całą sieć powiązań pomiędzy poszczególnymi elementami działań w firmie. Bez tego podejmowane decyzje mogą okazać się błędne. Dzisiaj napiszę o tym, jak usprawnić pracę Twoją i Twojego zespołu, byście szybciej i łatwiej opanowywali rynek.

Prowadzenie firmy wymaga często spisania systemu procedur i określenia zajęć, obowiązków poszczególnych osób. Dzięki temu każdy wie, czym powinien się zajmować, co należy do jego obowiązków. Potrafi także podjąć konkretne działania i umie dokonać wyboru na podstawie podobnych sytuacji, które pojawiły się w przeszłości.

Stworzenie systemu działań pomoże Ci lepiej organizować czas. Gdy wyobrazisz Sobie i spiszesz po kolei, jak wyglądają poszczególne procesy w Twoim biznesie, dostrzeżesz sporo zbędnych elementów, które z pożytkiem wyeliminujesz. Pochłaniały one do tej pory czas, pieniądze, a może nawet i inne zasoby. Zobacz, jaką drogę przebywa zamówienie Twojego Klienta. Kto je odbiera? Co z nim robi? Komu przekazuje informację dalej? W jaki sposób produkt jest dostarczany? Jak to robić wydajniej?

Menedżer stopniowo oddając swoje zadania innym ma nieraz na początku więcej roboty, nim zaczął delegować. Wie doskonale, jak dogadywać się z odpowiednimi Klientami, jak obsłużyć dane oprogramowanie czy też w jaki sposób przygotować ofertę bądź informację prasową. Przyjmując osoby z zewnątrz musi je tego wszystkiego nauczyć.

Służy temu sprawny system szkoleń w firmie. On sam jednak nie wystarczy. Aby całość się kręciło potrzebujesz magazynu wiedzy, know-how. Kiedy sam zauważyłem, że wprowadzanie nowych redaktorów, praktykantów, współpracowników wymaga sporych nakładów czasu, postanowiłem to zmienić. Uruchomiliśmy na własne potrzeby system biznes-wiki (wskazówki), w którym gromadzimy i dystrybuujemy dużą część informacji wewnętrznych. Odsyłamy do nich nowe osoby i prosimy o zadawanie pytań. Rozwijamy ciągle ten „magazyn wiedzy” i uaktualniamy.

Do informacji otrzymują dostep jedynie osoby uprawnione, dzięki czemu przecieki zdarzają się rzadko, a nawet jeśli, to i tak nie przeszkadzają. Przygotowując takie centrum e-learningowe dla Twoich współpracowników pamiętaj o podpisaniu wcześniej z nimi umowy, w której zapiszesz klauzulę poufności.

Przez pewien czas zastanawiałem się, czy może nie lepiej będzie zbudować taką platformę tylko dla naszej firmy w oddzielnej domenie, bez dostępu osób z zewnątrz. Wiele elementów przemawiało za tą opcją, jednak postanowiłem, że system zbudujemy rozszerzając funkcjonalności portalu Mentora.pl. Co dzięki temu osiągnęliśmy?

  • Po pierwsze: portal zawiera artykuły, które przydadzą się naszym współpracownikom. Można je niezwykle łatwo załączać do treści i układać w odpowiedniej kolejności. W ten sposób wiki zastępuje centrum e-learningu.
  • Po drugie: osoby zarejestrowane w portalu nie potrzebują dodatkowych kont i profili. Z jednego miejsca zarządzają wiedzą na wewnętrznych stronach firmowych i wypowiadają się na ogólnodostępnym forum. Przydzielanie dostępu do wybranych treści odbywa się kilkoma kliknięciami.
  • Po trzecie: system działa sprawnie i zapobiega zaginięciu jakichkolwiek informacji. Sprawuje się podobnie do wikipedii, choć rzecz jasna z mniejszym rozmachem. Edytując wpisy zapisane pozostają w systemie wszelkie ich wersje. Dzięki temu wszystko, co wprowadzisz do systemu, pozostanie tam na zawsze i będziesz mógł w dowolnej chwili do tego wrócić.

Nie ma najmniejszych przeciwskazań, by korzystały z wiki firmy z zewnątrz.  Zapraszam zatem do testów i dystrybuowania wiedzy swojemu zespołowi. Jako zarejestrowany użytkownik łatwo ograniczysz dostęp do treści poszczególnym osobom, by nikt niepowołany nie dotarł do informacji, które wolałbyś zachować w tajemnicy.

Aktualnie jest to usługa bezpłatna i jak pisałem, stworzyliśmy ją pod nasz biznes, a nie na sprzedaż. Jeszcze raz podaję linki: system biznes-wiki (wskazówki).

O tym, jak zautomatyzować działania wewnątrz Twojej firmy opowie Krystian Mokijewski, trener biznesu, już na najbliższym Alternatywnym Spotkaniu Biznesowym. Uczestnicy dowiedzą się, jak wdrożyć w firmie system działania pozwalający na łatwiejszą komunikację, obsługę Klienta i sprzedaż. Zapraszam serdecznie przedsiębiorców, menedżerów i tych, którzy chcą zapanować nad zadaniami i mniej czasu poświęcać na rytunowe, zbędne czynności.

Zapisy na stronie: Systemowe podejście w biznesie.

Komentarze

Jedna odpowiedź do „Jak usprawnić komunikację i zautomatyzować działania wewnątrz Twojej firmy?”

  1. itcenter

    Najgorsze, co może być, to chcieć wszystko zrobić samemu. Tak się nie da, trzeba delegować do innych osób obowiązki, bo my musimy mieć czas na myślenie nad strategią firmy i rozwojem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *